Monitahoinen turvallisuus
Opetus- ja ohjaustyössä tulee huomioida oppilaiden fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen turvallisuus. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Opetustyössä tulee huomioida opiskelijoiden fyysinen turvallisuus, joka tarkoittaa sitä, että opettajan tulee ennakoida ja varautua mahdolliseen fyysiseen uhkaan. Opetustilanteissa tämä voi tarkoittaa sitä, että vaarallisia esineitä ei pidetä yleisesti saatavilla. Psyykkisesti turvallisessa ympäristössä opiskelija kokee tulevansa kuulluksi omien asioidensa kanssa ja hän kokee opetuksen ja koulutuksen kulussa turvallista ennustettavuutta. Psyykkiseen turvallisuuteen kuuluu myös opettajan toiminta koulukiusaamisen ja väkivallan ehkäisyssä sekä jokaisen oppilaan työrauhan takaaminen. Sosiaalinen turvallisuus puolestaan syntyy yhteisöllisten toimintatapojen edistämisestä. Avoin vuorovaikutus toimii keskeisesti turvallisen ja luottamuksellisen oppimisilmapiirin luomisessa ja tässä opettaja on keskeisessä roolissa.
Turvallisuutta ohjaavat lait
Opettajaa velvoittaa opetustyössä mm. pelastuslaki ja työturvallisuuslaki. Pelastuslaki velvoittaa rakennuksen omistajan, laitoksen tai yhteisön ehkäisemään vaaratilanteiden syntymistä ja varautuvan tarvittaviin pelastustoimenpiteisiin. Pelastuslaki velvoittaa tekemään pelastussuunnitelman. Kpedulla on laadittu pelastussuunnitelma ja uusien opiskeluryhmien kanssa käydään opiskelujen alussa turvallisuuskävely, jossa perehdytään hätäpoistumisteihin, alkusammuttimiin ja kokoontumispaikkaan. Luokissa on oven pielessä turvallisuusohjeet, joiden QR-koodien takaa löytyvät karttaa merkityt reitit ja paikat näistä.
Myös työturvallisuuslaki ohjaa opetustyötä. Erityisesti hoitoalan koulutuksessa opettajan tulee huomioida, että jokainen oppilas osaa ja ymmärtää käyttää vastuullisesti erilaisia hoitovälineitä sekä oppii suojautumaan oikein tulevassa työelämässä. Hoitotyön opetuksessa voidaan käyttää erilaisia neuloja ja mittausvälineitä, jolloin opettajan tulee pyrkiä takaamaan, että jokainen opiskelija osaa käyttää niitä oikein ja vastuullisesti.
Opettajan tulee työssään luoda opiskelijoille turvallista opiskeluarkea ennen kaikkea ennakoimalla tilanteita sekä luomalla positiivista opiskeluilmapiiriä, jossa ei hyväksytä kiusaamista vaan kannustetaan kaikkia.Turvallisuuskartoitus
Tässä laatimani oman opetukseni turvallisuuskartoitus. Mieleenpainuvaa oli, että samana päivänä, kun keskustelin näistä asioista Kpedulla opettajien kanssa, tapahtui Kuopion kouluampuminen. Turvallisuuteen varautumisen merkitys oppilaitoksissa tuli näin valitettavan konkreettiseksi.
Lähteet:
Opetustoimen ja varhaiskasvatuksen turvallisuusopas. Viitattu 14.10.2019.
Pelastuslaki 2011/379 Viitattu 14.10.2019.
Työturvallisuuslaki 2002/738 Viitattu 14.10.2019.
Kuvat: Pixabay
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti