Olen omassa työharjoittelussani päättänyt tutustua ja pitää teoreettisena taustana Kolbin kokemuksellisen oppimisen mallia. Törmäsin tähän malliin henkilöstöjohtamisen perusopinnoissa ja teoria vaikutti mielenkiintoiselta.
Kolbin kehä kuvaa tiedon hankkimista ja sen käsittelyä katselun, ajattelun, tekemisen ja tunteiden kautta. Oppiminen nähdään jatkuvasti rakentuvana, kehämäisenä prosessina, jossa opittua ainesta jäsennetään aikaisempaan tietoperustaan. Pidän ajatuksesta oppimista prosessina, jossa huomioidaan yksilön aikaisempi osaaminen ja kuvataan oppimista dynaamisena toimintana. Kokemukselliseen oppimiseen liittyy myös kontekstuaalisuus eli se sosiaalinen ympäristö, missä oppiminen tapahtuu. Oppimisprosessin vaikuttaakin siten sekä yksilöön että ympäristöön.
Ensimmäinen harjoitteluviikko on ollut paljon katselemista ja seuraamista, miten ja millaisilla käytännöillä tässä organisaatiossa työtä tehdään. Olen saanut seurata henkilöstön kehittämistyötä monin eri tavoin ohjaajani mukana erilaisissa suunnittelu- ja koulutustilanteissa. Olen pyrkinyt hahmottamaan isoa kuvaa, miten tässä organisaatiossa erilaisia henkilöstöhallinnon asioita ollaan järjestetty. Kiinnostavaa on nähdä, miten isossa, yli 2000 työntekijän, työyhteisössä asioista ohjataan suunnitellusti, strategian mukaisesti.
Ensimmäisen harjoitteluviikon merkittävin oivallukseni oli se, että työyhteisöissä hyvin samankaltaiset syyt aiheuttavat kitkaa, toimialasta riippumatta. Hyvin tyypillisiä kehittämiskohteita organisaatioissa ovat vuorovaikutustaidot, päätöstentekoprosessit, tiedonkulun kehittäminen ja johtaminen. Näitä taitoja tarvitaan kaikissa ja kaikenlaisissa työyhteisöissä. Keskeistä on se, miten työprosessit saataisiin sujuviksi ja tarkoituksellisiksi, jotta työntekijät pystyisivät tekemään omaa työtänsä mahdollisimman hyvin ja tarkoituksen mukaisesti.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti