keskiviikko 31. heinäkuuta 2019

Ammatillisen koulutuksen ohjauksen käytännöt ja muodot

Opiskelijalla on lain mukaan oikeus saada ohjausta ammatillisiin opintoihinsa.
"Opiskelijalla on oikeus saada eri oppimisympäristöissä sellaista opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon tai koulutuksen perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttamisen sekä tukee opiskelijoiden kehitystä hyviksi, tasapainoisiksi ja sivistyneiksi ihmisiksi ja yhteiskunnan jäseniksi." (Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017 § 61).



Ohjaus määritellään yhteistoiminnaksi, jossa tuetaan ja edistetään ohjattavan oppimis- kasvu- ja ongelmanratkaisuprosesseja sellaisilla tavoilla, että yksilön toimijuus vahvistuu (Vehviläinen, 2014).
Ohjaus käsittää opintojen ohjausta, inhimillisen kasvun tukemista sekä uraohjausta. Eli opintojen ohjaus on laajempaa kuin pelkästään oppimisen ja opintojen ohjaus. Ohjauksen käytännöt koskevat myös persoonan ohjausta kasvuun sekä yksilön tulevaisuuden työelämän suunnittelua.

Monipuolinen ohjaus kattaa osallisuuden ja vastuullisuuden vahvistamista sekä tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden edistämistä. Opiskelijan osallisuutta ja vastuullisuutta voidaan vahvistaa pedagogisen tuen ja ryhmäohjauksen avulla. Myös erilaiset tuutorityhmät ja opiskelijakuntatoiminnat ovat tärkeä osa siinä, että opiskelija pääsee osaksi opiskelijayhteisöä. Opetustyössä esimerkiksi opettaja ohjaa opiskelijoita perehtymään opintojen tavoitteisiin ja arviointiperusteisiin sekä seuraa opintojen edistymistä. Tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta puolestaan pyritään edistämään toimimalla tasa-arvo lain mukaisesti niin, että kaikkia kohdellaan tasapuolisesti, arvostavasti ja erilaisuutta kunnioittaen. Ohjausprosessi voidaankin aina nähdä pedagogisena toimintana, jossa ohjattava oppii viemään läpi tietyn prosessin (Vehviläinen, 2014).



Opintojen ohjaus esimerkiksi KPEdun sosiaali- ja terveysalalla tapahtuu Wilmaan tehtävänä tulohaastatteluna sekä oman henkilökohtaisen opintosuunnitelman täyttämisenä (HOPS). Myös aikaisempaa osaamista tunnistetaan ja tarvittaessa tunnustetaan. Ohjaava opettaja seuraa ohjattaviensa opintojen edistymistä Wilmasta ja ottaa tarvittaessa yhteyttä. HOPS puolestaan toimii opintojen aikana  ammatillisten näyttöjen suunnitteluvälineenä. Opintojen loppuvaiheessa ohjaus painottuu jatkuvaan ammatilliseen kasvun vahvistamiseen ja ohjattavan työmarkkinoille sijoittumisen tukemiseen sekä jatko-opinnoista tiedottamiseen ja urasuunnitteluun. Ammatillisen koulutuksen ohjaus on moniammatillista työskentelyä, jota toteutetaan yhteistyössä mm. huoltajien, yläkoulujen, oppilashuollon henkilöstön kanssa.


Lähteet:

Laki ammatillisesta koulutuksesta 531/2017Annettu  Naantalissa 11.8.2017. Viitattu 31.7.2019.

Ohjauksen ja opiskelijahuollon suunnitelma. OSAO. Viitattu 31.7.2019. 
https://www.osao.fi/media/opetus-ja-arviointisuunnitelmat-01082015-alkaen/opetussuunnitelman-yhteinen-osa-ja-liitteet/ohjauksen_ja_opiskeluhuollon_suunnitelma_01082016_alk.pdf

Opintojen ohjaus Keski-Pohjanmaan ammattiopistossa 2015-2016. Viitattu 31.7.2019. Opinto-ohjaussuunnitelma. https://www.kpedu.fi/docs/default-source/Opiskelu/opinto-ohjaussuunnitelma-2015-2016.pdf

Vehviläinen, S. (2014). Ohjaustyön opas - yhteistyössä kohti toimijuutta.

Kuvat: CCO. https://pixabay.com/


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Diakoninen hoitotyö

 Diakonian viran päivänä julkaistiin kirjoitukseni diakonisesta hoitotyöstä. "Sairaanhoitaja-diakonissat ovat terveydenhuollon laillist...